Smaak, versheid en prijs zijn de belangrijkste aankoopfactoren voor voedingsmiddelen. Dat blijkt uit een onderzoek voor het ministerie van VWS naar het gebruik en de waardering van informatie (etiketten) op voedingsmiddelen.
Conclusie 1
Voor vrijwel alle consumenten zijn smaak, versheid en prijs de belangrijkste factoren in het aankoopproces. Extra informatie op de verpakking speelt in mindere mate een rol bij het kopen van voedingsmiddelen.
Conclusie 2
Voor een kwart of minder consumenten spelen informatiebronnen als nieuwsberichten, reclames, vrienden of familie of de verpakking een sterke rol bij de aankoopkeuze. Deze consumenten baseren zich het vaakst op informatie op verpakkingen of op informatie van vrienden of kennissen.
Conclusies 3
Het grootste deel van de consumenten kijkt regelmatig op de verpakking en bekijkt de voor- en de achterkant van de verpakking. Consumenten bestuderen vooral de houdbaarheid en de hoeveelheid (inhoud). Consumenten kijken vele minder naar de afbeelding, keurmerken, claims over voedingswaarden en gezondheidseffecten.
Conclusie 4
Een derde tot de helft van de consumenten heeft geen uitgesproken mening over de kwaliteit van de informatie op verpakkingen. Ongeveer de helft van de consumenten heeft voorbeelden van producten waarvan de informatie op de verpakking geen goed beeld geeft.
Consumenten oordelen overwegend positief over de informatie op verpakkingen; bijna de helft vindt de informatie informatief, begrijpelijk en duidelijk. Ongeveer een kwart vindt de informatie misleidend. Een zelfde deel vindt dat de verpakking nooit of soms een goed beeld geeft.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema etikettering.