De bank stelt dat verdere schaalvergroting geen toekomst heeft. Topman Huirne: ‘Voor de varkenshouderij is het nodig dat er marktconcepten komen met voldoende volume. Daarin is dan wel weer groei mogelijk. De kunst is om nieuwe product-marktcombinaties te ontwikkelen. Die moeten onderscheidend zijn op zaken als smaak, dierenwelzijn en milieu, en deze als keten in de markt te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat voor zulke concepten in binnen- én buitenland markt is.’
Voor het buitenland kan Nederland als eerste leverancier inspelen op de snel groeiende vraag uit China naar ‘verantwoord en veilig’ geproduceerd varkensvlees.
Bron: Boerderij Vandaag / Rabobank
Reactie van Vlees.nl
Vleesconcepten zijn al enige tijd in ontwikkeling, met name ook voor de binnenlandse (Nederlandse) markt. Het uitrollen van Nederlandse concepten voor de export biedt nieuwe perspectieven. Zie voor algemene achtergrondinformatie ons thema concepten.