Promoties en aanbiedingen bepalen de komst van de klant in de supermarkt en verleiden de concurrent direct tot tegenacties. Volgens hoogleraar retailmarketing Sloot van EFMI Business School is het haasje-over in de supermarktbranche.
Als voorbeeld wijst Sloot naar supermarktformules die deze maand beginnen te stunten met 3=1 acties. De onderneming hoopt dat de koopjesjagers – eenmaal binnen – ook andere producten gaan kopen, waar wel redelijke marges op zitten.
Alle kortingen zijn volgens de hoogleraar in het voordeel van consumenten die makkelijk tussen supermarkten switchen. Het percentage promotiezoekers steeg volgens EFMI tussen 2011 en 2013 van 31 naar 34%. Als supermarkten een stap terug doen in het geweld van alle aanbiedingen of daarin niet mee kunnen of willen gaan, verliezen ze direct marktaandeel.
Ook producenten zouden de gevolgen merken van de aanbiedingen. ‘Als je hoge percentages aan korting biedt, zit je waarschijnlijk onder de kostprijs van het product. Grote kans dat de producent dan in de kosten moet bijdragen.’