De Nationale Postcode Loterij staat achter de keuze om een half miljoen euro over te maken aan dierenwelzijnsvereniging Wakker Dier in Amsterdam. Daarmee reageert de organisatie op de beroering, die met name onder veehouders is ontstaan na de bekendmaking van deze donatie. Op Facebook en Twitter stonden oproepen om een klacht in te dienen en/of zelf niet meer aan deze loterij mee te doen.
Volgens de Postcode Loterij hoeven diervriendelijker producten echter niet ten koste te gaan van de boeren. Campagnes van Wakker Dier zouden er volgens de loterij zelfs toe leiden, dat supermarkten diervriendelijker inkopen en dat consumenten ook diervriendelijker boodschappen gaan doen, voor een betere prijs bovendien. En daar zouden Nederlandse boeren bij uitstek van kunnen profiteren, zo meent de organisatie.
De Postcode Loterij stelt verder, dat Wakker Dier zich richt op winkelbedrijven of A-merken die hun leveranciers onder druk zetten om steeds goedkoper te produceren. ‘Wakker Dier wil deze ondernemingen dwingen om meer aandacht aan welzijn te besteden. Dit betekent uiteindelijk, dat boeren ook een betere prijs zouden moeten kunnen krijgen voor hun producten.’