Onvriendelijk en onoplettend personeel vormt de grootste ergernis van mensen die (zeer) regelmatig een restaurant bezoeken. Zo blijkt uit een steekproef onder 1215 lezers van Culy.
Bij de grootste ergernissen staat ‘onvriendelijke bediening’ met stip op één. Driekwart (74%) van de mensen vindt dit het meest vervelend. Een goede tweede plaats is er voor ’onoplettende bediening’ (68%). Op drie staat ‘eten van slechte kwaliteit’ dat 67% van de gasten als ergerlijk ervaart. Andere irritaties zijn een slechte verhouding tussen prijs en kwaliteit, de toestand van de toiletten en het feit dat een zaak geen gratis kraanwater schenkt.
De volledige top-13 restaurantergernissen:
- Onvriendelijke bediening (74%)
- Onoplettende bediening (68%)
- Slechte kwaliteit van het eten (67%)
- Een slechte prijs/kwaliteit verhouding (48%)
- Vieze toiletten (46%)
- Lang moeten wachten op eten (46%)
- Geen gratis kraanwater schenken (37%)
- Overlast (35%)
- Lang moeten wachten op de rekening (28%)
- Te krappe tafels (25%)
- Een rekening die niet klopt (15%)
- Menu’s met veel te veel keus (14%)
- Niet kunnen reserveren via internet (4%)
De ondervraagde gasten zijn volgens Culy representatief voor ‘culinair minnend Nederland’. Zo’n 40% eet een paar keer per maand buiten de deur, 45% doet dit eens per maand. Ruim één op de tien bezoekt eens per week een restaurant, en een kleine groep hardcore foodies (3%) eet zelfs een paar keer per week buiten de deur.