Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Berengeur
      • Huisvesting
      • Ingrepen
      • Transport
      • Verzorging
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid
    • Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer

      Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Eiwit
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Vetten
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid
  • Actueel
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

Opmars van Foodhallen zet door

08-05-2018

De opmars van Foodhallen zet zich onverminderd voort. In steeds meer grotere Nederlandse steden is wel een soort van foodhal gevestigd, of staan de deuren open voor initiatiefnemers. Nederland telde twee jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden.
Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten. Tel daar de circa zeven plannen voor nieuw foodhallen bij op en we kunnen spreken van een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit het horecalandschap. Dit en meer blijkt uit de nieuws publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

In Nederland was de foodhal tot drie jaar geleden nog vrij onbekend. Het eerste succesverhaal is van de Foodhallen in Rotterdam en Amsterdam. Hier zijn tientallen eetkramen verspreid over de hal met een gezamenlijke zitruimte en een gedeelde bar. Een andere foodhal van het eerste uur, Amicitia in Amersfoort, is overigens de eerste die de deuren moest sluiten (2017). Momenteel telt Nederland 13 foodhallen, met gemiddeld 14 foodstands.

Concept
Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, 15 foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Dat een foodhal ook in kleine opzet kan, laten Mout in Hilversum (8 concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (9 foodconcepten) zien. Naast bekende foodconcepten als burgers, sushi en grill zien we een opkomst van Libanese, Poolse, Afghaanse en Vietnamese concepten. Een groot voordeel van het concept van een foodhal is dat het, in tegenstelling tot reguliere restaurants, goed in kan spelen op trends en vernieuwende foodconcepten kan bieden.

Consument
De foodhal is niet alleen een plek om wat te eten. Het is een plek om te ontmoeten, waar vooral veel millennials (lokaal en internationaal) zich toe aangetrokken voelen. Waar deze doelgroep voorheen voor een club of kroeg als ontmoetingsplek koos, wordt dit langzaam ingenomen door locaties als een foodhal. De muziek, grote bar en de eetkramen maakt dat de foodhal wordt gezien als een avondje uit.

Toekomst
Naar verwachting zal het aantal foodhallen de komende jaren toenemen tot circa 20. In de Korenbeurs, midden op de Korenmarkt in Arnhem, komt een foodhal, de Amsterdamse Foodhallen gaan zich vestigen in Rotterdam en ook in Alkmaar, Breda en Groningen zijn plannen voor een nieuwe foodhal.

Bron: Van Spronsen

Terug naar overzicht

Altijd de laatste tips & tricks, feiten en nieuws over vlees ontvangen?
Schrijf je dan snel in!

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}