De impact van online in de voedingssector zal niet groot zijn. Voor de meeste consumenten is het te duur en het voelen en proeven van producten blijft belangrijk. Dat zegt Gertjan Slob van een onderzoeksbureau (Locatus) dat het winkellandschap in Nederland in kaart brengt.
Bezorgkosten
“Mensen die roepen dat online zo hard zal groeien, zien onvoldoende in hoe de gemiddelde Nederlander zich gedraagt. Zij die online bestellen kunnen de extra bezorgkosten betalen.
Er is echter een enorme groep die op het geld moet letten en ook nog eens meer tijd over heeft, dan de mensen die online bestellen vanwege hun drukke agenda. Kijk naar de senioren. Ze hebben meer tijd en naar de winkel is voor hen vaak ook een uitje. Daarnaast heb je de gezinnen met een modaal inkomen. Zij scannen nog steeds alle aanbiedingen van de winkels in het dorp en zijn helemaal niet bezig met bezorgkosten”, zegt Slob.
Supermarkt binnen een kilometer
Volgens Slob kent Nederland bovendien een zeer fijnmazig netwerk aan supermarkten: ‘Ik heb ooit uitgerekend dat meer dan 80% van de Nederlanders binnen 1 kilometer van een supermarkt zit.’
Ook de vele stadswinkels zouden het online shoppen op afstand houden. Slob: ‘In de steden gaan steeds meer jonge mensen wonen, zonder auto, in woningen met een kleine keuken. Die doen elke dag boodschappen of om de dag. Daarnaast zijn er nog meer argumenten te verzinnen. Voelen en proeven blijft belangrijk en mensen besluiten pas in de winkel wat ze gaan eten. Ook de verruiming van de openingstijden speelt mee. Het wordt steeds makkelijker om boodschappen te kopen in een winkel.’
Wat maakt het nou uit?
‘Mocht er toch een onlinegolf komen, wat maakt dat dan uit? De onlinebestellingen worden vaak nog via de winkels verspreid. Wat maakt het uit of de klant in de winkel of bij de servicebalie z’n boodschappen haalt…”.
Bron: Distrifood