De omzet van NL supermarkten uit online verkoop van boodschappen is in 2014 fors gestegen. Volgens het Financieele Dagblad zit Nederland bij de vier grootste markten op het gebied van online boodschappen.
De omzet uit de webwinkels van de grotere supermarkten bedroeg in 2014 zo’n € 450 miljoen; dat is 55% meer dan het jaar ervoor.
Het aantal mensen, dat (deels) online boodschappen doet is nog beperkt, maar laat wel een stijging zien. In 2014 bestelde 15% van de Nederlanders die online winkelt (=70%) ook wel eens op die manier boodschappen. In 2013 lag dat percentage op 11%.
Hoewel de inkomsten uit online verkoop groeien, betreft het nog steeds een beperkt aandeel van de omzet. De totaalomzet van Nederlandse supermarkten bedroeg vorig jaar € 33,8 miljard. De 450 miljoen euro voor online boodschappen betekent een aandeel van (slechts) 1,3%. De servicekosten per bestelling zouden de groei van de markt nog in de weg staan in Nederland.