Nieuwe media zoals Facebook en Twitter hebben grote invloed op de wijze waarop consumenten aankijken tegen de gezondheid en de veiligheid van ons voedsel.
Dat zei professor Brouns bij zijn afscheid van de Universiteit van Maastricht.
De goede kant is dat consumenten mondiger worden. Ze zoeken eigen waarheden over eten en drinken en denken mee over wat goed, minder goed of slecht is. De keerzijde is dat velen in foodblogs en groepsdiscussies verstand denken te hebben van voeding, gezondheid en voedselveiligheid en te makkelijk meegaan in hypes.
Ronduit vervelend is het, dat door de ruis in de informatievoorziening veel consumenten ten onrechte het gevoel hebben dat ons eten steeds ongezonder en onveiliger zou zijn. Consumenten maken zich volgsn Brouns verder te veel zorgen over bijzaken zonder de wetenschappelijke context te kunnen beoordelen.
Brouns verwijt voedingswetenschappers dat ze de ruimte voor discussie te veel open hebben gelaten door niet zelf te helpen zorgen voor goede en bovenal begrijpelijke informatie vanuit de wetenschap. De scheidend hoogleraar adviseert universiteiten veel zichtbaarder te worden voor het publiek en niet alleen te willen scoren in wetenschappelijk publicaties die verder weinig (breder) bereik hebben.
Reactie Vlees.nl
Algemene achtergrond informatie lees je in onze rubrieken over voedingswaarde of in onze met academische zorg samengestelde themadossiers, zoals over voedselveiligheid en volksgezondheid.