Vlees kwam in 2013 regelmatig ongunstig in het nieuws. Voor de meeste mensen was dat geen reden om minder vlees te kopen; voor zover ze dat al doen, dan maken consumenten volgens ABN Amro alleen wat bewustere keuzes.
De bank onderzocht de motieven van 1100 Nederlanders bij het kopen van vlees. Aspecten als herkomst, productiewijze, smaak en de invloed op de gezondheid, maar ook de prijs zeggen Nederlanders belangrijk te vinden. Dit biedt volgens ABN AMRO kansen voor marktconcepten, die consumenten verleiden tot een bewuste(re) keuzes.
Nederlanders laten zich vooral leiden door prijs. Slechts 18% vindt het verder belangrijk dat vlees uit de eigen regio of provincie komt. ‘Als de herkomst en beleving extra waarde toevoegen, wordt het belangrijker informatie te geven over de boer en de houderij’, weet de bank. Zo dienen vleesaanbieders te blijven inspelen op veranderende wensen van consumenten.
Het ongunstige vleesnieuws van het afgelopen jaar heeft amper invloed op het aankoopgedrag. De meeste consumenten zullen niet veranderen. Degenen die zeggen dat wel te overwegen, geven gezondheid (63%) als belangrijkste reden op. Andere motieven zijn dierenwelzijn en milieu (53%) en kosten (18%).
Nederlanders die juist meer vlees kopen, zeggen vooral aandacht te besteden aan smaak, dierenwelzijn en de eigen gezondheid.
Reactie Vlees.nl
Algemene achtergrond informatie lees je in onze dossiers marktconcepten en trends in vlees.