De verduurzaming van het vleesassortiment van supermarkten vindt volop plaats, stelt het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten. Of vlees nou wel of niet in de aanbieding is, de supermarkten komen hun toezeggingen voor verduurzaming en meer dierenwelzijn na. Dat stelt het CBL na het ontvangst nemen van een petitie van Wakker Dier waarin supermarkten worden opgeroepen te stoppen met prijsacties voor gangbaar geproduceerd vlees, omdat dit de verduurzaming van de vleesproductie zou remmen.
Binnen het CBL wordt nooit gesproken over de prijs waarvoor producten worden verkocht, stelt de koepelorganisatie. Dat is vanwege de Mededingingswet ook onmogelijk. Welke producten er in de aanbieding zijn en tegen welke prijs, is een zaak die alleen de bedrijven in de keten zelf aan gaat. Het is geen gezamenlijk onderwerp van gesprek.
Supermarkten werken volgens het CBL volop aan verduurzaming. Dit heeft er toe geleid dat 94% van het in de Nederlandse supermarkten aangeboden kippen- en varkensvlees duurzamer is geproduceerd in vergelijking tot 3 jaar geleden. Voor de consument die nog duurzamer wil kiezen verkopen supermarkten ook vlees met 1, 2 of 3 sterren van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming.
Het aanbod van varkensvlees in Nederlandse supermarkten bestaat volgens het CBL voor 85% uit vlees met 1 ster binnen Beter Leven ster BLK of het voldoet aan de criteria van het concept ‘Varken van Morgen’. Daarnaast heeft 3% van het varkensvlees 2 sterren binnen het Beter Leven-keurmerk en 6% betreft biologisch varkensvlees of heeft 3 sterren binnen Beter Leven. Slechts 6% van het aanbod betreft regulier varkensvlees. Voor pluimveevlees komt 77% van het aanbod van een duurzamere alternatief concept, 11% heeft 1 ster binnen Beter Leven, 6% betreft vlees met 3 sterren of is biologisch geproduceerd en ook hier komt 6% uit de reguliere productie.