Nederlanders geven de laatste jaren relatief meer uit aan eten en drinken. De categorie is volgens het Economisch Bureau van ING in tien jaar tijd gestegen van zo’n 13% (2006) naar ongeveer 15% (2015) van alle uitgaven.
In 2015 gaf een één-persoons-huishouden gemiddeld € 2.900 uit aan voedings– en genotmiddelen uit. Een huishouden van twee personen kwam op zo’n € 5.000, een gezin van vier personen circa € 6.700.
Mensen hebben vooral wel wat over voor (nog) meer gemak. Diensten die tijd helpen besparen, zoals het vers bereiden van maaltijden, dragen bij aan de hogere uitgaven voor voeding.
Aan de ene kant moeten supermarkten het steeds meer hebben van promotie en acties. Toch zijn in de foodsector afgelopen jaren bepaalde prijsverhogingen ook vaker doorgerekend in de winkelprijs. Zo spelen discussies over dierenwelzijn, milieu en gezondheid en is er meer bewustzijn bij consumenten over het eten dat zij kopen en nuttigen.
Een andere factor zijn demografische ontwikkelingen. Door de vergrijzing speelt de gezondheid een toenemende rol. Ouderen en hoger opgeleiden consumeren vaker wat bewuster. Supermarkten spelen daar op in met minder focus op de laagste prijs.
Reactie Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema trends in vlees of in marktconcepten.