De Nederlandse consument geeft de levensmiddelenindustrie dit jaar een 6,9 als rapportcijfer tegenover een 6,8 in 2016.
Voedselveiligheid en gezondheid zijn de belangrijkste thema’s. Tegelijk trekt een groep consumenten de goede bedoelingen van fabrikanten in twijfel als het gaat om gezondheid en duurzaamheid. Dit blijkt uit de Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie; een onderzoek (Motivaction voor FNLI).
Op de thema’s voedselveiligheid, gezondheid, duurzaamheid en milieu verschuiven de scores licht naar een betere waardering. Op transparantie en heldere productinformatie scoort de bedrijfstak nog steeds niet voldoende. Er is ruimte voor verbetering wat betreft de informatie op verpakkingen en over toevoegingen.
Gezondheid blijft belangrijk
Hoewel 66% van de respondenten vindt dat ze meestal wel gezond eten, wil 44% dat toch verbeteren. Verder geven ze de levensmiddelenindustrie en de overheid een grote rol voor een gezond aanbod, maar de meeste respondenten vinden dat zij zelf voor hun gezondheid verantwoordelijk zijn.
Verpakkingsinformatie en duurzaamheid
Bij de aanschaf van producten wordt vooral gelet op portiegrootte, voedingswaarde informatie en ingrediënten zoals suiker, calorieën, zout en vet. Een kwart is bereid meer te betalen voor duurzaam geproduceerde producten. Dit was in 2016 nog een derde.
Zie voor meer informatie de Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie op de site van de FNLI.
bron: FNLI, 28/06/17