Nederland staat in de mondiale top tien van landen, waar barbecueën het meest populair is. Uit onderzoek (beslist.nl) blijkt ons land op de zesde plaats te staan, na BBQ-grootmachten als Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, de VS en Singapore. Ons land is daarmee het hoogst genoteerde Europese land.
Zoekopdrachten op de vergelijkingssite laten volgens het bedrijf zien, dat het buiten koken en het barbecueën in Nederland flink aan populariteit wint. ‘De belangstelling voor barbecues is afgelopen vijf jaar explosief gegroeid. Er zoeken jaarlijks meer dan een half miljoen Nederlandse consumenten op internet naar nieuwe barbecues.’
Opmerkelijk is dat deze kooktrend ook leidt tot bijzondere Nederlandse producten en merken, die het goed doen bij de BBQ-liefhebbers maar ook hoge ogen gooien bij de kenners in het buitenland.
Het BBQ-gebeuren wordt steeds professioneler, met ook steeds meer aandacht voor gemak en veiligheid en met allerlei multifunctioneel hulpmiddelen”, zegt een producent.
Steeds hogere verwachtingen zijn er ook ten aanzien van de ontwerpen, zegt de producent. De kenner wil geen producten voor één seizoen meegaan, maar moeten kwaliteit uitstralen en duurzaam zijn.
De vergelijkingssite ziet ondertussen steeds meer high-tech barbecues en complete buitenkeukens worden aangeboden en verkocht. Maar ook accessoires als kernthermometers voro het vlees zijn een in trek. Een grote hit zijn verder de smoker-barbecues en de keramische barbecues.
Barbecues en hulpmiddelen zijn verder erg populair als cadeau voor vaderdag. De website stelt, dat de interesse natuurlijk het grootst is in juli, in het zomer hoogseizoen (bij mooi weer). Opvallend is de extra vraag in mei en juni in de weken voor vaderdag. Dan zijn er meer 20% zoekopdrachten voor echt alles wat met de BBQ te maken heeft’.
Bron: Innofood
Vlees.nl
Zie ook onze database met vleesrecepten voor de BBQ.