In aanloop naar de Paasdagen – eind april – heeft de consument (zo’n 5%) extra ingekocht aan vlees, bier en ijs, maar (zo’n 10%) minder aan chocolade, zoals de eitjes en hazen.
De omzet van de Nederlandse supermarkten bedroeg in de paasweek € 866 miljoen. Volgens onderzoeksbureau Nielsen lag de verkoop 5% hoger dan in 2017 toen de omzet € 825 miljoen bedroeg. Pasen viel vorig jaar (al) in week 13 tegen (pas in) week 16 dit jaar.
Vanwege de prachtige weersverwachtingen – en daarmee de mogelijkheid om te barbecuen – rekenden de retailers (CBL) zelf ook al op records van rond de € 870 miljoen.
Volgens het CBL zijn het paasontbijt en de paasbrunch belangrijke momenten om – net als rond de Kerst – samen te eten aan een mooi aangeklede tafel. Populaire producten voor op de paastafel zijn altijd de afbakbroodjes, eitjes, verse sappen en smoothies, maar ook garnalen, gerookte zalm en courgettesoep. Vanwege het prima weer zijn verder zacht fruit, aardbeien en blauwe bessen, goed verkocht, net als sla, tomaat en paprika. Verder viel Pasen gunstig voor het seizoensproduct asperges, waarbij allerlei soorten ham niet mogen ontbreken.
Met het zonnige paasweekend in het verschiet is – wat betreft het vlees – flink ingespeeld en ingekocht voor de barbecue. Zo waren er uitgebreide grill assortimenten met diverse spiesen, burgers en (makkelijke) lapjes. Daarnaast kennen de grotere stukken vlees voor de BBQ een groei aan populariteit, zoals de picanha en de Côte de Boeuf.
Ook het gezellig samen gourmetten met Pasen zit in de lift.