Minder mensen doen voor de hele week boodschappen bij de supermarkt. Steeds vaker kopen ze iets voor de korte termijn en liefst in winkelomgevingen die gemak en variatie bieden.
Nederlandse supermarkten zijn tot nu toe geklonterd in het midden van de markt (mainstream). Ze lijken op elkaar en concurreren op prijzen en aanbiedingen.
Inmiddels appelleren vier foodconcepten met succes aan het nieuwe boodschappen doen. Zo zijn er Foodmarkten in Breda en Amsterdam, de World of Foods in Beverwijk, de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam.
Het FoodService Instituut (FSIN) denkt deze concepten de hele foodsector gaan beïnvloeden. Ze bevorderen de combinatie van food en levensstijl (meer nadenken over je voeding) op een positieve manier.
De mainstream supermarkten hebben het in 2014 lastig gehad. De kerstomzet lag 0,5% lager dan in 2013. Het marktaandeel van de grote ketens staat onder druk. De weekboodschappen worden bovendien steeds vaker bij de kwaliteitsdiscounter gekocht.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je onder meer in onze thema’s trends in vlees.