Eén op de vier consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk wil dat vegetarische producten niet langer vlees gerelateerde namen dragen, zoals worst of burger. Dat blijkt volgens Meat & Co uit een enquête onder 1.000 vegetariërs, veganisten én vleeseters. ‘Het is verrassend, dat zo veel consumenten achter het bannen van een vlees gerelateerde namen staan”, zegt opdrachtgever Richard Clarke van Ingredient Communications.
Van de consumenten vond 25% dat fabrikanten van vegetarische producten geen vlees gerelateerde namen zouden mogen gebruiken voor hun producten, zoals worst, burger of steak. Opvallend is daarbij dat (ook) 33% van alle veganisten voorstander is van zo’n ban.
“Binnen de vleesindustrie is al langer de wens om producten anders te noemen om een verkeerde interpretatie van een vegetarisch product te voorkomen. Nu ook steeds meer consumenten de namen misleidend vinden en plantaardige diëten in opkomst zijn, lijkt het moment rijp om een goed debat te voeren over de manier waarop vegetarische en veganistische producten worden gepresenteerd”, aldus Clarke.
Opmerkelijk is, dat de helft van de vegetariërs juist sneller een vleesvrij product zou kopen als het een vlees-naam zou dragen, terwijl zes op de tien veganisten juist minder snel een vleesvrij product zou kopen als het burger, worst of steak zou heten.
Het Europees Hof van Justitie besloot in 2017 dat niet-zuivel-producten (zoals melk) niet meer als zodanig gelabeld mogen worden en vorig jaar besloot Frankrijk al dat vegetarische producten niet dezelfde namen mogen dragen als traditionele dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en vis.
Bron: Meat & Co