Een overzichtelijke presentatie stuurt consumenten het sterkste aan bij de aankoop van vlees. Volgens een consumentenmonitoring door de Nederlandse marktleider in varkens- en ook rundvlees volgen daarna de versheid en de prijs-kwaliteitverhouding.
Uit de monitoring blijkt verder, dat consumenten in toenemende mate waarde hechten aan een Nederlandse oorsprong van vlees. Het vleesconcern kan zich daarbij baseren op gegevens van zo’n 1.800 huishoudens (GfK panel). De ‘Consumer Monitor‘ van de marktleider moet supermarkten inzicht helpen bieden in het zo goed en aantrekkelijk mogelijk aanbieden van vlees.
Het onderzoek laat volgens het bedrijf bovendien zien dat consumenten steeds meer belang hechten aan vlees van Nederlandse producenten. Ook is een stevige stijging te zien in de wens naar informatie over de herkomst van vlees. Een rol is hierin onder meer weggelegd voor het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming.
Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten positiever over vlees zijn dan het afgelopen jaar. Het aandeel consumenten dat vlees als onmisbaar onderdeel van de voeding beoordeelt, is met ruim 10% gestegen.
Verder is een stijging te zien op ‘vlees is het lekkerste onderdeel van de maaltijd’ en ook op de stelling ‘vlees is gezond’.
Bron: Vion Food