Het grootste vleesbedrijf van Nederland gaat bij product- en procesontwikkeling meer inzetten op beleving en smaak. ‘Technologisch kunnen we veel ontwikkelen’, zo zegt het bedrijf, ‘maar we willen de consument er meer bij betrekken met smaak- en consumententesten.
De marktleider analyseert consumententrends en vertaalt die naar het vlees en naar vleesproducten. ‘Voor het barbecueseizoen 2015 zijn we bezig met het in de markt zetten van ‘stoerder’ vlees. Het is volgens innovatiemanager Havekotte gebaseerd op barbecuetrends: ‘we signaleren dat mannen denken, dat ze steeds beter kunnen barbecueën. Ze zijn toe aan dikkere stukken. We bieden die stoerdere stukken dan wel zo aan dat het bijna niet meer kan mislukken.’
Vanuit de Consumer Monitor van de onderneming blijkt verder, dat duurzaamheid in relatie tot het aankopen van vlees voor de meeste consumenten vooral ook gaat over minder verspillen. Havekotte: ‘We vertalen dat met wok- en roerbakproducten en in pakjes van diverse gewichten, zodat de consument nauwkeuriger kan kopen. Verder bieden we veel kleinere, dunne lapjes en worstjes met gewichten van 45 tot 80 gram per stuk.
Afgelopen jaren heeft de marktleider onder meer ingezet op de ontwikkeling van ‘hybride vleesproducten’, waarbij een deel vleeseiwit is vervangen door plantaardige eiwitten. We wilden onze verantwoordelijkheid nemen, maar waren vergeten het de consument te vragen. Die heeft daar vooralsnog moeite mee.’
Bron: Voedingsindustrie
Vlees.nl
Vlees.nl heeft ook de consument centraal en biedt algemene achtergrondinformatie in themadossiers zoals ‘Marktconcepten’ of Trends in Vlees.