Steeds meer Nederlanders consumeren maatschappelijk bewust. Zo stijgt het aantal consumenten dat producten omwille van het milieu of het dierenwelzijn kiest en koopt gestegen van 25% in 2002 naar 33% in 2015. Maatschappelijk bewuste consumenten hebben vaak een hogere opleiding, maar verschillen verder sterk, zo blijkt een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Maatschappelijk bewust consumeren kent uiteenlopende verschijningsvormen: van boycotten van producten en diensten tot het bewust wél kopen ervan, en van het bedrijven van leefstijlpolitiek tot het leveren van ironische cultuurkritiek op de consumptiemaatschappij.
De grootste groep maatschappelijk bewuste consumenten zijn de bewuste kopers: ongeveer een derde van de Nederlanders koopt producten bewust omwille van milieu of dierenwelzijn. 15% van de Nederlanders boycot producten en diensten. Leefstijlpolitiek en cultuurkritiek bij aankoop vormen niche-activiteiten in Nederland en vormen naar schatting maximaal 5% van alle kopers.
Er is een toename in boycot- en bewust koopgedrag in het afgelopen decennium van respectievelijk 10% naar 15% en van 26% naar 33%. De groepen flexitariërs en veganisten zijn eveneens in aantal toegenomen, respectievelijk van 70% naar 77% en van 16.000 naar 50.000 tot 70.000. Er wordt een groei in aantal deelconsumenten verwacht.
Zie voor meer informatie het rapport Kiezen bij de kassa – Een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland op de site van het SCP.