Maaltijddozen zijn een groeiende concurrent voor de supermarkt. Volgens vakblad Distrifood neemt het aantal ondernemingen dat deze diensten aanbiedt snel toe, variërend van algemene boxen tot dozen gericht op een specifiek publiek.
De aanbieders hebben naar schatting enkele tienduizenden klanten, die de supermarkt een paar dagen per week niet nodig hebben. Het zijn consumenten met een hoog besteedbaar inkomen, die de supers ook graag in de winkel willen hebben voor de aankopen aan verse producten.
Klanten krijgen op een afgesproken tijdstip een doos thuisbezorgd met daarin alle ingrediënten voor minimaal drie dagen, met duidelijk beschreven kant- en- klare recepten, die in een redelijk korte tijd kunnen worden bereid.
De verschillende aanbieders zeggen gezonde en makkelijke maaltijden te bieden, maar ook voedselverspilling tegen gaan, doordat ze ingrediënten op maat leveren.
De ondernemers vrezen de toenemende concurrentie niet. ‘Het zorgt vooral, dat het concept bekender wordt en blijft groeien. Het past gewoon goed in de trend naar gemak, waarbij mensen bovendien gezond en lekker willen. De aanbieders zeggen zich te onderscheiden door specialisatie en door klanten te helpen voorzien in de behoefte tot lekker koken.’
Bron: Distrifood
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in onze thema’s marktconcepten of in trends in vlees.