Instagram barst van de smakelijke foodfoto’s. Maar waarom’posten’ mensen nu precies hun ‘instagrammable’ maaltijden’ voordat ze er een hap inzetten.
Dat vroeg freelance journalist Mascha Scharenborg zich af en publiceerde haar bevindingen in VORK.
Volgens Amerikaanse onderzoekers leveren de ‘likes’ in de eerste plaats waardering op, maar ervaren mensen de mooie maaltijden vervolgens ook als lekkerder. Willemien Botermans (van Catchthebluefish) bevestigt dit. Zij ziet rond de ‘food-foto’s twee groepen. ‘Aan de ene kant heb je de individuele adrenalinezoekers, die het puur doen voor de likes, het ‘kijk-mij-nou-toch-eens-bijzonder-eten’ en die toch ook graag een bevestiging willen van hun leefstijl en keuzes. Oudere food-instagrammers willen vooral de intimiteit, gezelligheid en sfeer benadrukken van het samen proeven van bijzondere gerechten.
Insta-walls
Restaurants hebben de trend uiteraard ook in de gaten. Zij streven ernaar, dat hun eten en drinken niet alleen lekker is, maar er ook fantastisch uitziet. Het delen door de klant op de social media heeft immers veel meer impact dan welke reclame dan ook ‘Er zijn zelfs restaurants met een Insta-muur, schrijft Scharenborg, die zich optimaal lenen voor goeie fotografie en het delen van de opgediende producten.
Vervolgens is er de enthousiaste thuiskok, die graag wil laten zien wat hij/zij tot stand heeft gebracht Die kunnen zich professioneel laten adviseren om bijvoorbeeld natuurlijk licht te gebruiken, een neutrale achtergrond, contrastkleuren. Tip is ook om het vlees vast aan te snijden, hapklaar, er wat verse kruiden over te strooien en het bord goed van bovenaf te fotograferen.
En dan maar wachten op de ‘likes’, op bevestiging, om het eten nog wat lekkerder te kunnen laten zijn…
door: Mascha Scharenborg freelance journaliste, voor VORK
de hele bijdrage staat niet op de site, maar alleen in het magazine.
foto boven: te donker, met schaduw, van uw eindredacteur, dus niet instagrammable