Consumenten in Nederland hebben vorig jaar 10,8% meer besteed aan voeding dat aangeboden is onder een label met claims op het gebied van dierenwelzijn of milieu. Dat komt naar voren uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel.
In totaal had de Nederlander 2,5 miljard euro over voor deze producten: een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden Het marktaandeel van de artikelen onder keurmerk is in 2013 opgelopen tot 6,1% (was 5,5% in 2012).
Voedingsmiddelen met een keurmerk die de overheid laat meetellen als ‘duurzame producten’ zijn Beter Leven, Fair Trade, MSC, UTZ Certified, Vrije Uitloop en Bio/EKO.
Van alle als duurzaam betitelde producten wordt twee-derde verkocht in de supermarkt. Bij vlees ligt dit zelfs op 90%. De resterende 10% van het vlees gaat via speciaalzaak, cateringbedrijf of restaurant.
‘Het informeren van consumenten werpt vruchten af’, zo stelt staatssecretaris Dijksma. ‘Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Zo is ‘duurzame’ voeding met afstand de belangrijkste groeimarkt voor de voedingssector’, aldus de bewindsvrouw.
De Monitor Duurzaam Voedsel wordt gemaakt door het LEI (WUR). Dat gebeurt in opdracht van het Ministerie van EZ en vindt plaats op basis van kassascans van supermarkten en met andere gegevens over deze producten.