Door ketensamenwerking kan beter worden ingespeeld op de wensen van de consument, waar het gaat om kwaliteit en duurzaamheid. Volgens het LEI kunnen vleesketens zich meer richten op waarde-creatie voor de consument, met businessmodellen waarin dierenwelzijn en milieu geregeld zijn.
De supermarkten hebben samen met de vleessector nieuwe inkoopspecificaties voor ’Vlees van Morgen’ opgesteld, waarin hogere eisen worden gesteld op het vlak van gezondheid, dierenwelzijn en milieu. Het LEI heeft twee strategieën bekeken om verdere verduurzaming vorm te geven. Bottom-up kunnen boeren zich verenigen in producentenorganisaties. Top-down kan een platform verduurzamings- en verdienmodellen ontwikkelen en het vertrouwen tussen ketenpartijen verder opbouwen.
Als boeren zich verenigen in producentenorganisaties kan dit leiden tot betere communicatie met de slachterijen en de retail. Dat maakt stapsgewijze verduurzaming van het vleesaanbod met nieuwe producten mogelijk. Bovendien kunnen ze consumenten beter inzicht geven in waar het vlees vandaan komt. Dit voegt meer beleving aan het product toe.
Bron: LEI