Als internetpeilingen naar de vleesconsumptie niet gespiegeld worden aan werkelijke aankoop- en consumptiegegevens hebben ‘uitkomsten’ van zo’n poll maar betrekkelijke betekenis en kunnen er feitelijk maar weinig conclusies uit worden getrokken.
Wenselijk
Het Voedingscentrum heeft onderzoeksbureau Motivation een internetpeiling laten uitvoeren onder 1250 mensen. Dit onderzoek is vooral een nieuwe inventarisatie van gewenst of verondersteld gedrag, van wat mensen denken dat ze doen of zeggen te willen. Dat is voor aanbieders zeker iets om in gedachten te houden.
Maar zolang polls onvoldoende gefilterd worden op maatschappelijk gewenste antwoorden en evenmin getoetst worden aan werkelijk aankoop- en consumptiegedrag is de betekenis beperkt.
(Inmiddels heeft NRC Next de peiling al gekwalificeerd als ‘niet te checken’.)
Onderschatting
Wanneer een consument gevraagd wordt naar het aantal dagen dat hij/zij vlees eet, levert dat vaak een vertekend beeld. Veel mensen denken dan snel aan een traditionele maaltijd van aardappels, groenten en vlees en mogelijk ook nog wel aan diverse andere gerechten met vlees en wellicht aan het (tot nu toe beperkt) aantal keren dat men heeft kunnen barbecuen.
De aankoop en consumptie van kant-en-klaar-maaltijden met vlees, de nasi’s, bami’s en andere wereldgerechten, de pizza’s met ham of salami, het ontbijt of de lunch met diverse vleeswaren en smeerworst, de maaltijdsoepen met ballen of de salades met spekjes of reepjes vlees, de lunch in het bedrijfsrestaurant of elders, de consumptie van take away producten, bij fastfood restaurants, snackbar of tankstation en tal van borrelhapjes worden makkelijk over het hoofd gezien, maar worden wel degelijk dagelijks aangekocht én geconsumeerd.
Medium users
Een grote meerderheid van NL vleesconsumenten zit al vele jaren in de categorie van de ‘medium users’ met gemiddeld 3 tot 5 keer vlees in de week en is daarbij vooral prijskoper. De stichting Natuur & Milieu is deze groep gaan aanduiden als ‘flexitariërs’ om bewegingen in deze groep te bevorderen.
Overwegingen om ‘bewuster’ vlees te consumeren of te ‘minderen’, zoals uit de peiling wordt opgemaakt, zijn in de markt en in de consumptiepatronen van deze groep amper terug te zien.
Voor een prima prijs hebben veel consumenten op veel plaatsen en bij vele gelegenheden immers hoogwaardige, voedzame en lekkere producten binnen handbereik, waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt zonder dit altijd direct als het dagelijks eten van vlees te (willen) zien.
Verschuiving
Afgelopen jaren kenden weliswaar een lichte daling én een verschuiving in de aankopen naar de voordeligere vleessoorten en vleesproducten. Dit is een sterke indicatie, dat de economische situatie (koopkracht) en de prijsstelling (aanbiedingen) voor veel mensen meer dan ooit bepalend zijn.
Vlees.nl
NRC Next heeft de poll van het Voedingscentrum inmiddels gekwalificeerd als niet te checken. Wat beter te checken is, is onze achtergrondinformatie in ons thema economie, in cijfers en feiten en in trends in vlees.