Bij de aankoop van vleesproducten spelen smaak, gezondheid, de herkomst en de wijze van produceren een steeds belangrijkere rol bij steeds meer consumenten.
Volgens de Rabobank heeft dit in Nederland inmiddels geleid tot ruim 25 specifieke vleesconcepten, van het Sterrenvlees en de Keten Duurzaam Varkensvlees tot specifieke plaatselijke initiatieven als Heydehoeve, Friberne en Livar.
Binnen deze concepten worden circa 10 miljoen vleesvarkens verwerkt. Dat is ruim 40% van de jaarlijks in Nederland geproduceerde varkens. In een concept zijn onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde, smaak, ketensamenwerking, marketing en beleving leidend.
Binnen bepaalde marktconcepten kan de verwerker (slachterij / vleesverwerkend bedrijf) volgens de Rabobank bi uitstek de verbindende schakel zijn of worden tussen producent en consument.
Vlees.nl
Voor algemene achtergrondinformatie kun je terecht in ons thema marktconcepten of in ons thema trends in vlees.