Bijna 6% van de Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen online. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De frequentie van de bestellingen door de online shopper is met ruim 70% gestegen, waardoor de online bestedingen sinds vorig jaar zijn verdrievoudigd.
Verder shopt de consument vaker buiten de landsgrenzen en koopt regelmatig levensmiddelen bij andere winkels dan een supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar de consumententrends binnen de supermarktbranche.
Hoewel het aantal consumenten dat online bestelt toeneemt en ook de frequentie van deze bestellingen een stijgende lijn laat zien, nam de besteding per bestelling afgelopen jaar juist 20% af. Zo bestelde de online shopper in 2013 nog voor € 103 aan levensmiddelen per bestelling en is dit bedrag in 2014 gedaald tot gemiddeld € 76 per bestelling.
Voor 45% van de consumenten is de belangrijkste reden om niet online te kopen, de wens om de producten eerst te bekijken of vast te houden. Daarnaast worden de extra verzendkosten door 43% van de consumenten als reden genoemd om levensmiddelen niet online te kopen.
Bron: Deloitte
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons themadossier ‘vlees en trends‘.