Keurmerken spelen bij ruim 60% van de Nederlandse consumenten een rol bij het kopen van eten en drinken. Vooral dierenwelzijn zou volgens de Smart Food Monitor (Multiscope) hoog in het vaandel staan.
Bijna vier op de tien consumenten zegt dierenwelzijnskeurmerken belangrijk te vinden. Ook eerlijke handel en keurmerken rondom natuur en milieu scoren met respectievelijk 32% en 27% hoog. Voor versproducten zoals vlees en vis worden bij voorkeur met een goed keurmerk gekocht.
Max Havelaar heeft met 84% de hoogste naamsbekendheid. In het onderzoek scoren ook het EKO-keurmerk en Beter Leven Keurmerk met resp. 60% en 56% hoog op naamsbekendheid.
Het onderzoek is gehouden onder 7.000 Nederlanders. Naast de duurzaamheidskeurmerken, blijkt ook 60% te letten op de bestanddelen van voedsel, zoals vetten of koolhydraten. Eerder werd bekend dat het Ik Kies Bewust-logo, dat informatie zou bieden over het gezondheidsaspect van voedingsproducten, wordt afgeschaft.
Bron: RetailNews
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie leest u in onze thema’s zoals ‘Concepten & Trends‘ of meer inhoudelijk onder Etikettering.