Tweederde van de volwassen Nederlanders zegt te letten op gezondheid bij het kopen van voedingsmiddelen. Smaak, kwaliteit en de prijs of aanbiedingen staan echter hoger in de rangorde.
Een derde van de Nederlandse consumenten associeert een gezond voedingspatroon vooral met groente en fruit. Als mensen een gezonde keuze willen maken, let een kwart vooral op het aantal calorieën. Zo’n 20% let niet op gezondheidsaspecten. Dit blijkt uit onderzoek van GfK onder meer dan 1000 consumenten van 18 tot 65 jaar, in opdracht van Veneca en de FNLI.
Circa de helft van de consumenten zegt vaker te kiezen voor een gezond menu als dit goedkoper is of vaker in de aanbieding zou zijn. Thuis en op het werk let men vaker op gezonde voeding dan onderweg. Een gezonde keuze maken wordt het eenvoudigst gevonden in de supermarkt en het moeilijkst in bioscopen en pretparken.
Zes op de tien werknemers waarbij een bedrijfsrestaurant aanwezig is koopt er minstens één keer in de week iets. Bijna de heflt vindt dat zijn of haar bedrijfsrestaurant genoeg aanbod heeft voor gezonde keuzes.
Ook met duidelijke informatie kunnen consumenten vaker worden verleid tot de gezonde keuze. De hoeveelheid informatie op verpakkingen is voor een meerderheid voldoende. De consumenten die wel meer informatie op verpakkingen wensen (23%), willen vooral heldere en duidelijke informatie. Men is sceptisch over de term ‘light’: slechts 1 op de 8 noemt de term geloofwaardig en maar een derde vindt het goed te begrijpen. Een concretere term als ‘minder zout’ wordt positiever beoordeeld.
Vlees.nl
Voor algemene achtergrondinformatie kun je terecht in onze themarubriek eet en leef gezond.