Europese consumenten vinden gemak, beleving en kwaliteitsproducten belangrijker dan de prijs in supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek (Nielsen) onder ruim 90.000 consumenten in meer dan 50 markten. Consumenten zetten ‘makkelijk en snel vinden wat ik nodig heb’ op de eerste plaats. Dat is volgens de onderzoekers twee keer zo belangrijker dan een breed productaanbod.
Een prettige beleving zetten Europese consumenten op plek twee. De winkelbeleving kan goede ondernemers aan extra marktaandeel helpen. Zo zijn er winkeliers die aspecten toevoegen zoals wijnbars, cafés en restaurants, technologie in de winkel en afhaalpunten.
De derde reden om voor een supermarkt te kiezen is ‘eten en levensmiddelen die waar voor hun geld bieden’. Kwaliteitsproducten zijn onmisbaar om de loyaliteit van de klant te winnen. Winkeliers zouden prijsverlagingen en onhoudbare aanbiedingsstrategieën kunnen vermijden door de veronderstelde voordelen en waarde van hun huismerk te benadrukken. ‘Een goede deal en aanbiedingen’ staan (pas) op de negende plek.
In Nederland is een prettige winkelervaring het belangrijkste aspect van een supermarkt, gevolgd door een prettige omgeving en makkelijk te vinden artikelen. Het Nederlandse publiek blijft wel prijsbewust: 30% van de NL consumenten is een ‘zuinige, bewuste budgeteerder’, die alleen koopt wat hij of zij nodig heeft en wat binnen hun budget past. In de rest van de wereld domineren ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt.
Bron: RetailNews