Optimisme over technologische vooruitgang en innovaties maakt steeds meer plaats voor wantrouwen onder het publiek Als het gaat om voeding -zoals vlees- moet volgens de nieuwe bestuursvoorzitter Louise Fresco van de WUR de kloof tussen wetenschappelijke inzichten en de publieke opinie beter worden overbrugd.
Bij de opening van het academisch jaar wees Fresco erop, dat de gouden driehoek van regering, wetenschap en maatschappij is al heel lang onze solide basis vormt. ‘Deze driehoek begint te verkruimelen’.
Het is voor consumenten tegenwoordig makkelijker om het internet vol met ongefundeerde beschuldigingen te geloven dan feitelijke kennis van zaken. Fresco ziet het als haar opdracht om die groeiende kloof te helpen dichten.
Wetenschappers dienen misverstanden en bijgeloof te helpen ontzenuwen. ‘We moeten een manier vinden om de samenleving te betrekken bij de ontwikkeling van meer en betere kennis’.
Ze beseft dat het moeilijk is om verschillende wensen te verenigen. Zo gaf ze aan dat niemand intensieve veehouderij wil, maar dat veel consumenten in de supermarkt wél goedkoop vlees willen. “Uitgesproken meningen en feitelijk gedrag vallen dan kennelijk niet samen.’
Reactie Vlees.nl
Vlees.nl is weliswaar ook internet maar heeft 50 (wetenschappelijk) gedocumenteerde themadossiers ,waar consumenten kennis en inzichten over vlees en de productie daarvan kunnen verkrijgen en er vragen over kunnen stellen.