De ondernemers in de Rotterdamse Markthal en de Amsterdamse Foodhallen zijn positief gestemd over deze grote publieksconcepten, die in 2014 zijn geopend. In beide hallen zijn afgelopen jaar weliswaar enkele units leeg komen te staan, maar die zijn weer snel opgevuld.
De Markthal in Rotterdam heeft in een jaar tijd 8 miljoen bezoekers getrokken, veel meer dan de gehoopte 5 miljoen. De Foodhallen in Amsterdam trokken in een jaar zo’n half miljoen bezoekers, eveneens boven verwachting.
Bezoekers zijn volgens de onderzoekers (GfK) meer dan nieuwsgierig. Circa 90% van de bezoekers denkt zeker terug te komen. Bovendien lijkt er een vaste klantenkring te ontstaan.
Ondernemers in beide hallen zien ook verbeterpunten. Zo willen zij in de Markthal meer zitplaatsen, maar dat past niet echt in het concept: het is net als op een open buitenmarkt de bedoeling dat de consument er verse voedingsmiddelen koopt en meeneemt naar huis. Bovendien betalen sommige ondernemers speciaal voor units met een terras.
De Markthal in Rotterdam kent veel soorten ondernemingen en niet iedereen verkoopt op dezelfde tijd. Sommige ondernemers zien graag een verruiming van de openingstijden en ook de temperatuur in de hal is onderwerp van discussie.
Ondernemers in de Amsterdamse Foodhallen zijn jaloers op de stroom aan toeristen naar de Rotterdamse Markthal. Het schort in Amsterdam echter aan communicatie op dat terrein. Er wordt daarom gewerkt aan het creëren van meer bekendheid, onder door het organiseren van evenementen.
Vlees.nl
Vlees.nl is dol op concepten en trends: zie ook onze thema ‘trends in vlees‘ ‘marktconcepten’.