Het hebben van goede ‘foodzaken’ is cruciaal voor de ontwikkeling van aantrekkelijke winkelcentra. Dat bleek op een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed (door de Neprom en IVBN.
Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel ‘food’, een medisch cluster, hebben multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.
Een grote projectontwikkelaar wees erop, dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. ‘Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken.”
In Azië is het onderdeel ‘food’ in winkelcentra nu al 30 tot 35%. “Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing.” Hij voorspelt de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra.
Bron: Neprom
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema Trends in Vlees.