De koepel van voedselproducenten FNLI is hoogst verbaasd dat de Consumentenbond een meldpunt Voedselfraude is gestart. “Functioneren de meldpunten van de NVWA dan niet?”, vraagt directeur Den Ouden zich af.
Den Ouden wijst erop, dat de NVWA al jaren een anoniem meldpunt heeft voor klachten uit de keten. Sinds juni 2014 is daar ook nog een meldpunt voor fraude in de vleesketen bijgekomen.
‘Verandert het openstellen van nog een meldpunt bij de Consumentenbond opeens de effectiviteit daarvan? Ik heb het antwoord nog niet gezien’, schrijft Den Ouden op Foodlog.
Sheriff-uniform
Den Ouden vraagt zich af wat de Consumentenbond doet bij een melding? ‘Trekt directeur Combée zijn sheriff-uniform aan om te rechercheren? Wordt de NVWA ingelicht? Wordt de klacht vertrouwelijk behandeld?’
De FNLI ziet meldpunten als geschikte manier om overtredingen in de keten op te sporen. ‘Als ze maar beheerd worden door de overheid, die toeziet op naleving van wetgeving en sanctionerend kan optreden.’
Bron: EVMI / Foodlog