De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft een nieuw digitaal platform gelanceerd: Nederland Voedselland. Het moet een open gesprek over voedsel tussen alle partijen in de branche en met de consument mogelijk maken.
Bedrijven uit de levensmiddelenindustrie gaan op het platform zelf het gesprek aan, en vertellen namens hun bedrijf hun eigen perspectief of verhaal. Op het platform kunnen mensen vragen stellen over voedsel en de productie ervan. Bedrijven kunnen hier uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maken. En ngo’s kunnen er thema’s aankaarten.
“Nederlanders hebben heel veel vragen over voedsel”, zegt directeur Philip den Ouden van de FNLI. “Op dit online-platform kan een dialoog plaatsvinden tussen fabrikanten, consumenten, maatschappelijke organisaties (als Foodwatch en de Consumentenbond), politiek en wetenschap.” En kunnen fabrikanten ook vertellen voor welke dilemma’s ze soms staan. Bij bijvoorbeeld vermindering van vet, suiker en zout in producten.
Vlees.nl
Vlees.nl is positief over Nederland Voedselland en zal waar mogelijk inhoudelijk bijdragen aan een goede discussie over vlees en de productie daarvan, zoals dat via Vlees.nl ook al mogelijk is.