Meer dan de helft van de consumenten leest het etiket op voedingsmiddelen aandachtig, maar ervaart het als slecht leesbaar. Zo blijkt uit een enquête van een verpakkingsbedrijf onder een panel van 200 consumenten.
Relatief veel consumenten (36%) vindt de informatie op verpakkingen ‘niet goed te begrijpen; 61% komt er wel uit. Consumenten hebben weinig vertrouwen in gezondheidsclaims (62%).
Top Vijf
De top 5 van belangrijkste elementen op de verpakking zijn de houdbaarheid, informatie over ingrediënten, bewaarvoorschriften, de vermelding van allergenen en de voedingswaarde van het product.
Zo’n 1 op de 5 consumenten houdt niet altijd rekening met de houdbaarheidsdatum (10% hecht er helemaal niet aan). Bijna 1 op de 3 leest de bewaarvoorschriften op de verpakking niet of nauwelijks.
De gezondheidsvoordelen en de energetische waarde worden het minst belangrijk gevonden.
Gebruiksgemak
Naast houdbaarheid, kwaliteit en veiligheid hecht de consument vooral belang aan het gebruiksgemak (83%). Zo is het makkelijk kunnen openen, hersluiten en opbergen voor ruim 2 op 3 consumenten het belangrijkst.
Ook uitleg over de manier waarop het product gebruikt of klaarmaakt kan worden, wordt op prijs gesteld. Een aantrekkelijk ontwerp is volgens de consumenten (26%) het minst belangrijk.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema etikettering.