De verkoop van ‘duurzame voeding’ in ons land blijft groeien. Nam de omzet in heel 2015 toe met 16%, in de eerste helft van 2016 steeg de verkoop met 24%, zegt marktonderzoeker IRI.
Het betreft omzetcijfers van duurzame levensmiddelen als vlees, koffie, chocolade, fruit en vis in de supermarkten, verreweg de belangrijkste plek waar consumenten eten en drinken kopen. In geld gaat het om 1,3 miljard euro.
Onder duurzaam vallen de producten met keurmerken als ASC en MSC (vis), Beter Leven (vlees), Fair Trade/Max Havelaar (onder meer koffie en bananen) en UTZ (koffie/chocolade).
IRI verklaart de groei door het ruimere aanbod: ‘Supermarkten kiezen er vaker voor om ‘gewone’ producten te vervangen door een ‘duurzamer’ alternatief, maar consumenten zijn ook bewuster bezig met wat we eten, met dierenwelzijn en de herkomst van onze voeding.”
De drie grootste keurmerken zijn Beter Leven, biologisch en UTZ, samen goed voor 80% procent van de gekeurmerkte omzet. Beter Leven verkocht de eerste helft van 2016 voor € 385 miljoen (+39%), biologisch scoorde € 368 miljoen (+18%) en UTZ € 299 miljoen (+14%).
Bron: NOS
Vlees.nl
Wat zijn de trends bij vlees? Je leest alles over concepten en trends in ons thema met achtergrondinformatie: click hier.