Hoewel Nederlanders zich zorgen maken over klimaatverandering, vinden ze het niet makkelijk met het leveren van een concrete bijdrage.
Zo blijkt volgens Voeding NU uit de eerste Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.
Zes op de tien Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over klimaatverandering. Bovendien vindt 80% van de Nederlanders dat iedereen duurzamer moet leven om de planeet goed achter te laten voor volgende generaties. Het duurzaamheidsbewustzijn is aanwezig, maar mensen zijn voorzichtig met duurzame opties, met name om financiële redenen. Daarom zetten ze slechts kleine stappen in het dagelijks leven.
De bank doet zes aanbevelingen aan producenten om consumenten duurzamere keuzes te helpen maken:
- toon voorbeeldgedrag, geen moralisme;
- weet dat consumenten een product niet alleen om duurzaamheidsredenen kopen;
- gebruik de kracht van de kudde om consumenten een duwtje in een duurzame richting te geven.
- kijk naar duurzame businessmodellen en kopieer waar mogelijk. Verhuur bijvoorbeeld, in plaats van te verkopen.
- overweeg radicale transparantie.
- zie duurzaamheid als een maatschappelijk belangrijke factor, consumenten spreken bedrijven aan op niet duurzame praktijken.
Een meerderheid van 62,4% vindt dat bedrijven waar zij producten of diensten kopen, duurzaamheid hoog in het vaandel hebben moeten staan. Slechts 37,75 is (echter) bereid om meer te betalen voor duurzamere alternatieven.
Het duurzame leven mag dus niet teveel pijn doen. Consumenten willen plezier van hun aankoop, dus duurzame alternatieven moeten dezelfde gemakken bieden. Als de consument de investering daadwerkelijk terugverdient, of het serviceniveau hoog genoeg is, dan mogen de duurzame keuzes duurder zijn.
Bron & Tekst: Voeding NU