Het aandeel van voedingsproducten met een duurzamer keurmerk in supermarkten blijft gestaag doorgroeien. In 2021 werd het hoogste aandeel ooit behaald. Het duurzaamheidsaandeel van vlees en vleeswaren groeide naar 44,1%.
In 2021 is de totale supermarktomzet iets gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar 2020, waarin de verkopen in supermarkten extreem hoog waren als gevolg van de Corona maatregelen. Producten met een duurzamer keurmerk daalden minder sterk, waardoor het aandeel van duurzamere keurmerken verder toeneemt. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
“De groei in aandeel zal verder doorzetten de komende jaren”, verwacht Maurits Steverink, Ketenmanager. “Dit onder andere door de algehele omschakeling van kip naar het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. Daarnaast zal ook de warme belangstelling voor biologisch vanuit de markt, de EU en de Nederlandse overheid een positief effect hebben.”
Met een ‘duurzaam-aandeel’ van ruim 81% blijft eieren de meest duurzame categorie. Vis is tweede met ruim, koffie/thee komt op de derde plaats met 49,6%. Voor vlees en vleeswaren groeide het duurzaamheidsaandeel naar 44,1%.
Het Beter Leven keurmerk blijft veruit het grootste keurmerk met € 2,7 miljard omzet.
Figuur 1: Ontwikkeling van het omzetaandeel van duurzamere keurmerken binnen de totale omzet van Supermarkten (inclusief online, exclusief Hard Discount) 2017-2021.
Voor meer detailinformatie zie bijlage: keurmerken rapport FY 2021
Foto: Getty Images