Nederlanders gaven in 2015 ruim € 57 miljard uit aan voedsel. Volgens gegevens van het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is dit 2,7% meer dan in 2008: het begin van de economische teruggang. Een positief consumentenvertrouwen lijkt zich te vertalen in meer uitgaven aan voeding.
De verwachting is dat met het economische herstel en een toename van de consumptie ook de uitgaven aan voeding verder zullen stijgen. Voor 2016 en 2017 verwacht ABN AMRO een groei van zo’n 2% in de uitgaven van de Nederlandse consument aan voedsel.
Deze groei zal met name toe te rekenen zijn aan meer uitgaven buitenshuis.
De toenemende behoefte aan gemak en beleving zorgen ervoor deze uitgaven aan voedsel in de lift zitten. Bovendien zijn er steeds meer kleinere huishoudens (1 of 2 personen) die het zichzelf graag makkelijk willen maken.
Toch nemen ook voedseluitgaven voor thuisconsumptie komende jaren verder toe. Zo zullen ook supermarkten kunnen profiteren van positief gestemde consumenten.
Ook de uitgaven aan voedsel via het online verkoopkanaal zullen hier de vruchten van plukken. Voor speciaalzaken blijft de markt lastig.
Zie voor meer informatie de Sectorprognose Food op de site van ABN AMRO.
Vlees.nl
Algemene ontwikkelingen lees je in ons thema Trends in Vlees.