Het Nederlandse landschap voor de voedingssector verandert snel. De consument, denkt niet meer in traditionele kanalen maar in behoeften en kiest voor nieuwe merken en plekken om eten en drinken te kopen. Dit stelt het FSIN bij de publicatie van de tweede editie van de FSIN Food 500.
Fenomenen als blurring (kanaalvervaging), real food en online shoppen doen zich gelden in de ranglijst van formules en concerns waar Nederlanders hun eten en drinken kopen.
Omzetwaarde
De 500 grootste retail- en foodservicemerken van Nederland vertegenwoordigen een omzetwaarde van ruim 41 miljard euro op een totale Nederlandse omzet in voeding van ruim 57 miljard euro. Dat betekent dat de 500 grootste spelers goed zijn voor 72% van de omzet aan voedings- en genotmiddelen. De 30 grootste formules nemen 58% van de omzet voor hun rekening: bijna 33 miljard euro.
Nieuwe namen
Hoewel de totale voedingsomzet in Nederland maar mondjesmaat groeit, doen nieuwe spelers zich gelden. Tientallen miljoenen euro’s aan omzet verschuiven van traditionele merken naar nieuwe formules.
Blurring
Blurring is een trend op zich. Het is de vervaging tussen foodservice en retail met voorbeelden als food- en versmarkten bijvoorbeeld bij restaurantketens. Maar ook wordt ‘geblurd’ tussen food en non-food.
Schotten tussen nieuwe en traditionele aanbieders verdwijnen. Particulieren bieden maaltijden aan via webshops. Maar ook fenomenen als kookstudio’s en foodtrucks verlagen de drempel om toe te treden tot de professionele voedingssector.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema Trends in Vlees.