Door maatschappelijke tendensen als Het Nieuwe Werken, globalisering en de opkomst van netwerkorganisaties gaan we langzaam maar zeker anders eten. Volgens topman Bakker van een grote Nederlandse snackfabrikant gaan we van een maaltijdpatroon dat het dagritme bepaalt, naar een dagritme dat het eetpatroon bepaalt.
Het concept ontbijt-lunch-diner is aan slijtage onderhevig, stelt Bakker: ‘We schuiven steeds meer de kant op van Azië en Zuid-Amerika, waar mensen de hele dag door kleine gerechtjes eten. In Mexico is de taco-kraam nooit ver weg en in China kun je op elke hoek van de straat een kom noedels krijgen, dag en nacht.
Het ‘nieuwe eten’ gaat volgens Bakker niet om snoepen, snaaien en extra tussendoortjes, maar om lekkere en verantwoorde mini-maaltijden. Dit geeft een nieuwe lading en invulling aan het begrip snacken: snacken wordt eten en eten wordt snacken.
Producenten kunnen daarop inspelen met goede, lekkere en kwalitatief hoogwaardige snacks, met de beste ingrediënten, zonder kunstmatige additieven. Daarbij gaat het volgens de snacktopman ook steeds meer om natuurlijke (verse) ingrediënten, authentieke bereidingen, traceerbaar vlees en het zelf maken van de bouillon.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie leest u in ons thema Trends in Vlees.