Een ruime meerderheid van de Nederlanders, die een dagje uit gaat, neemt vanuit huis z’n eigen eten en drinken mee. Dit blijkt uit onderzoek naar de markt van pretparken, dierentuinen, musea, (grote) zwembaden en (binnen) speeltuinen.
Belegde broodjes, pakjes limonade, snoep en fruit worden in flinke hoeveelheden in rugzakken (en hele bolderkarren) meegenomen. Driekwart van de ‘meenemers’ noemt het besparen op hoge kosten van een dagje uit als belangrijkste reden. Maar ook het gemak en het niet in de rij en de gewoonte spelen een rol.
Tijdens een bezoek koopt toch nog vier op de vijf mensen ter plekke het nodige aan eten en/of drinken. Hiervan stelt 80% dat die keuze op de plaats en het moment zelf wordt genomen, omdat dat wel bij een dagje uit hoort.
Het meest gegeten zijn friet, andere snacks en ijs, met een trendmatige aandacht voor een gezonder aanbod. Hoe beter het aanbod is, des te meer nemen mensen van hun eigen pakketje weer mee naar huis.
Een aanbeveling aan de recreatieve locaties is om in hun marketing al duidelijk te maken wat de keuzemogelijkheden zijn aan eten en drinken.