De consumenten heeft meer vertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen.
Een uitgebreide meting (door GfK voor de NVWA) laat voor 2018 een stijging zien ten opzichte van een eerdere peiling over de jaren 2013-2015. Op de algemene aspecten licht de verbetering liefst rond de 7 tot 8 procentpunten:
– 68% van de consumenten vindt dat voedingsmiddelen over het algemeen veilig zijn, ten opzichte van 61% in 2015.
– terwijl in 2015 46% van de consumenten van mening was dat er over het algemeen weinig risico’s verbonden zijn aan voeding, is deze groep in 2018 toegenomen tot 53%.
– tevens is in 2018 63% van de consumenten tevreden over de veiligheid van voedingsmiddelen, ten opzichte van 55% in 2015.
Media impact ‘valt mee’
Opmerkelijk is dat de onderzoekers constateren dat de impact van diverse media, tv-programma’s en dierenwelzijnsorganisaties, die incidenten ‘telkens weer – als misstanden – onder de aandacht brengen’ erg meevalt. Veronderstelt wordt dat onder het publiek hiervoor inmiddels een zekere ‘gewenning’ is ontstaan en dat de opvatting heerst dat incidenten er ‘gewoon bij horen’ en het vertrouwen in elk geval niet erg aantasten. Sterker: de groep consumenten die aangeeft zich druk te maken over de voedselveiligheid als gevolg van ‘voedselschandalen’ is nagenoeg stabiel of neemt iets af.
Het hele rapport leest u hier