De Consumentenbond heeft het wel gehad met het Vinkje, dat consumenten enig houvast zou moeten bieden bij het maken van ‘gezonde en duurzame keuzes’ in voedingsmiddelen. De bond heeft formeel bezwaar aangetekend tegen het besluit van minister Schippers (VWS) om de goedkeuring aan het Vinkje als hét voedselkeuzelogo met een jaar te verlengen tot 1 mei 2017.
De Consumentenbond heeft al vaker zorgen uitgesproken over de groene en blauwe Vinkjes op voedingsproducten. Het Vinkje zou het kiezen makkelijker maken, doordat consumenten in een oogopslag kunnen zien welk product een ‘gezondere’ of ‘bewuste’ keuze is. Maar uit onderzoek van de Bond blijkt dat Vinkjes onbegrijpelijk zijn, zelfs na jarenlange voorlichting. De Vinkjes prijken bovendien ook op producten met veel suiker, zout of vet en dat zet consumenten volgens de Bond op het verkeerde been.
Directeur Combée van de Consumentenbond: “Eén van de belangrijkste wettelijke voorwaarden is dat een logo begrijpelijk moet zijn voor consumenten. Het Vinkje is dat overduidelijk niet en wij vinden dan ook het onbegrijpelijk dat de goedkeuring van het Vinkje wordt verlengd.
Reactie Vlees.nl
Vlees.nl volgt de discussie over het Vinkje op de voet en wijst erop, dat de stichting Ik Kies Bewust, die het logo beheert, een open debat voert om het beeldmerk en de betekenis daarvan zo mogelijk te verbeteren en beter te laten aansluiten bij de hoge verwachtingen.