Consumenten hebben een weinig reëel beeld van de herkomst van voedsel. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond op verzoek van het ministerie van Economische Zaken.
Voor het onderzoek werden 525 mensen ondervraagd. Velen van hen hadden geen enkele weet van de herkomst van hun voedsel. De meeste mensen zeggen het echter wel belangrijk te vinden, dat er meer herkomstinformatie op het etiket komt te staan.
De Consumentenbond constateert in het onderzoek dat er nu weinig informatie over de herkomst van een product te vinden is. Huismerken zouden het hierbij beter doen dan A-merken.
Het informatieniveau verschilt sterk tussen producten en tussen merken. Zo staat op kroketten weinig informatie over de herkomst en op vissticks relatief veel. Bij enkelvoudige producten, zoals vlees, vis en groente en fruit is de herkomst beter te traceren dan bij samengestelde producten.
Veel fabrikanten gaven bij navraag door de consumentenbond wel uitleg over de herkomst van producten. De fabrikanten die geen informatie wilden geven, deden dit vanwege concurrentiegevoelige informatie of omdat de herkomst zo wisselend is, dat het slechts een momentopname zou zijn.
Bron: Boerderij