Het barst van de food-apps, drones leveren pizza’s af aan huis en mensen kunnen tosti’s nu ook per parachute laten bezorgen. De dienstverlening rondom eten maakt nu al meer dan 40% van alle bestedingen aan eten en drinken uit. Dit zal komende jaren maar groeien, aldus de Rabobank in een thema-update Voedingsproducenten.
De enorme aandacht voor de dienstverlening rondom voeding is het deel van de markt waar de grootste groei wordt verwacht. Mensen gaan de komende jaren niet méér eten. Het opwaarts effect van de verwachte bevolkingsgroei van nog geen 0,5% zal grotendeels teniet worden gedaan door de verlaagde calorievraag ten gevolge van de vergrijzing van de bevolking. Als de verkochte volumes in het beste geval stabiel blijven, zal de marktgroei vooral moeten komen uit een hoger prijsniveau. Dat is niet onhaalbaar, want de consument is bereid meer te betalen voor meer gemak, voor minder zorgen en meer beleving.
1. Gemak in een pak
Speel in op de behoefte aan gemak. Bijvoorbeeld door de bereidingstijd van producten verder te verkorten of de verpakkingsgrootte aan te passen aan de behoeftes van éénpersoonshuishoudens, ouderen of consumenten die onderweg zijn. De consument krijgt graag hulp bij met het maken van een gezondere of duurzamere keuze.
2. Service op maat
Gekwalificeerd personeel is steeds lastiger te vinden, dus neem als producent de retailer of foodservice-ondereneming werk uit handen door het product aan te bieden in de juiste portie of conservering. Zo worden de kansen op fouten bij het prepareren kleiner.
3. Verschil mag er zijn
Ga een stap verder dan het geijkte categorie management. Maak het verschil op de winkelvloer door zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor assortimentskeuzes, bevoorrading en derving met behulp van een shop-in-shop concept.
4. Flexibiliteit loont
Een deel van de marktgroei zal terecht komen bij nieuwe spelers en initiatieven in de markt. Probeer in te schatten welke partijen marktaandeel gaan winnen, maar bedenk ook dat deze nieuwe potentiële klanten soms andere leverings- of businessmodellen vereisen. Door een flexibele productie en verkoop kan een fabrikant hier beter op inspelen.
Zie voor meer informatie in de thema-update Voedingsproducenten op de site van de Rabobank.