Consumenten gaan steeds vaker op maandag en dinsdag shoppen. Volgens directeur Lubbers van Citytraffic zijn de zaterdag en de traditionele koopavonden op donderdag en vrijdag in populariteit gedaald.
Het bureau heeft de afgelopen drie jaar dag en nacht de drukte in 120 Nederlandse en Belgische steden gemeten. De zaterdag blijft met afstand het meest populair, maar trekt toch wat minder publiek. Mensen blijven steeds vaker werken of bezoeken sportwedstrijden van de kinderen.
Net als de maandag en de dinsdag zit ook de zondag in de lift, vooral omdat er dan steeds meer winkels open zijn.
Consumenten blijken daarnaast het liefst tussen 14.00 en 17.00 uur te shoppen, met een piek rond 15.00 uur. Tussen 9.00 en 12.00 uur zijn de winkelstraten het meest rustig.
Waar de grotere steden veel publiek blijven trekken, geldt dat niet voor steden met 50 tot 100.000 inwoners. Daarnaast gaan shoppers liever naar winkelcentra dan naar binnensteden.
Vlees.nl
Vlees.nl is gek op consumentenontwikkelingen en heeft ze waar het vlees betreft in kaart gebracht in ‘trends in vlees‘.