Consumenten zijn zeer positief over de kwaliteit van Nederlands vlees, zo blijkt uit de zesde editie van de Vion Consumer Monitor: ruim 65% beoordeelt dit als ‘uitstekend’. De kwaliteit van het vlees, een overzichtelijke presentatie in het schap, het vertrouwen een eerlijk stukje vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn voor de consument het meest belangrijk.
Transparante voedselketen
Het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld, is hoog. Begin juni bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail, dat consumenten steeds bewuster zijn van hun invloed op de voedselketen: binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven Keurmerk fors (vlees: + 25%, vleeswaren: +295%)
Vlees: het lekkerste deel van de maaltijd
In het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens noemen velen vlees het lekkerste van de warme maaltijd. Niet eerder waren er zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van de warme maaltijd vinden. Feit is dat de consument steeds kritischer wordt, maar een goed stukje vlees op zijn tijd absoluut weet te waarderen. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit draagt bij dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past.
Biefstukje is populair
Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd; al dan niet in combinatie met een sausje of champignons.
Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, draadjesvlees, schnitzel.
Ook andere gangbare producten als speklap, karbonade, saté, spareribs en rollade staan op het verlanglijstje. Tot de categorie minder ‘gewoon’ maar daarom niet minder lekker behoren producten als: beef wellington, frikandel, rookworst (van de Hema), bavette, zuurvlees.
Segmentatie
Dit jaar bevat de Vion Consumer Monitor voor het eerst een uitsplitsing naar consumentengroepen. Zo zijn er ‘saturday bulkies’ (doen vooral boodschappen op zaterdag, houden rekening met MVO-aspecten), ‘organic believers’ (consumenten die veel biologisch vlees kopen), ‘pork lovers’ (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en ‘minced meaters’ (gehaktliefhebbers, betalen liever niet te veel). Deze indeling geeft een nog beter beeld van de vleesconsument.