De consument oordeelt vrijblijvend en inconsistent over dierenwelzijn en weet de inspanningen van welwillende veehouders niet op waarde te schatten.
Wat veehouders ook doen om het dierenwelzijn verder te verbeteren, de meeste burgers zijn er niet van onder de indruk. NRC Handelsblad schrijft op grond van een promotieonderzoek aan de Universiteit van Wageningen, dat consumenten geen enkel verschil zien in de mate van diervriendelijkheid van de houderijen of van de producten.
Promovendi Bergstra en Gocsik onderzochten de houding van consumenten rond de varkenshouderij. Zo’n 93% van de mensen zou negatief staan tegenover deze bedrijfstak. Varkenshouders zijn op hun beurt teleurgesteld, omdat ze volgens de onderzoekers wel degelijk tegemoet komen aan dierenwelzijnsaspecten, zoals met extra leefruimte.
Bijkomend is, dat de veehouder als ondernemer direct naar het aspect van de kosten zal kijken met de vraag of inspanningen terugverdiend kunnen worden. De burger/consument heeft dat volgens de onderzoekers niet door. Die oordeelt geheel vrijblijvend en heeft geen beeld van keuzes die ondernemers moeten maken in hun bedrijfsvoering.
De onderzoekers denken dat de sleutel bij de supermarkten ligt als deze zouden durven kiezen. Ondertussen is het advies aan de varkenshouderij om opener te zijn. Het gaat dan niet om het uitleggen van technische oplossingen, maar vooral om het communiceren waarom de varkenshouder als welwillende ondernemer bepaalde keuzes maakt in de bedrijfsvoering.
Bron: NRC
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema duurzame veehouderij.